Alminnelige leveringsbetingelser i forbrukerforhold

1.     Innledning
De alminnelige betingelsene nedenfor gjelder kun kjøp eller deler av kjøp som er å anse som forbrukerkjøp i samsvar med forbrukerkjøpsloven § 1 andre og tredje ledd og/eller håndverkertjenesteloven § 1 første og andre ledd.
For kjøp som helt eller delvis ikke er å anse som forbrukerkjøp i samsvar med første avsnitt, gjelder RE's alminnelige leveringsbetingelser i næringsforhold, som er tilgjengelig på https://www.risneselektro.no/betingelser.
De alminnelige betingelsene omfatter elektrikerarbeid, levering av elektrisk utstyr og materiell samt installering av slikt utstyr.

2. Begreper
Leverandøren: Leverandør av tjenester og varer som nevnt i punkt 1.
Forbruker: Den som kjøper tjenester og/eller varer fra Leverandøren.
Partene: Leverandøren og Forbruker.
Tjenesten: Leverandørens utførelse av arbeid ved installering av elektrisk utstyr eller anlegg (montering).
Varer: Elektriske artikler eller materiell som selges fra Leverandøren.
Leveranse: Utføring av tjenester og/eller levering av varer.

3. Avtaleforholdet
RE's alminnelige leveringsbetingelser er en del av avtaleforholdet mellom Partene, og vil gjelde fullt ut med mindre avvik er skriftlig avtalt eller annet følger av ufravikelige regler etter forbrukerkjøpsloven og håndverkertjenesteloven. Ved påbegynt levering anses avtale for inngått.

4. Pris
Pris avtales særskilt mellom Partene for hvert salg eller oppdrag.
Dersom pris ikke er særskilt avtalt, vil Kjøper bli fakturert på grunnlag av gjeldende pris for tjenester og varer på leveringstidspunktet.
Tjenester faktureres på grunnlag av medgått tid etter gjeldende satser.
Eventuelle utlegg og godtgjørelser kommer i tillegg.
Samtlige priser er eksklusiv merverdiavgift, med mindre det fremkommer skriftlig at merverdiavgift er inklusiv.
Dersom det er avtalt særskilt pris, har Leverandøren rett til å endre den avtalte prisen ved dokumenterte endringer i toll og avgifter eller andre offentlige reguleringer samt endringer i priser fra underleverandør, herunder som følge av valutaendringer.

5. Betalingsbetingelser
Betalingsfristen er 15 dager med mindre annet er avtalt.
Ved forsinket betaling, belastes forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven.
Dersom oppgjør skal faktureres etter levering av varer og/eller tjenester, har Leverandøren rett til å kreve sikkerhet for oppgjøret. Forbrukeren kan ikke motregne Leverandørens krav med omtvistede motkrav knyttet til samme eller andre Leveranser. Dersom oppgjør ved salg av varer skal finne sted ved sending av regning, kan Leverandøren kreve fakturagebyr.

6. Salgspant
Leverandøren har salgspant i leverte varer inntil hele kjøpesummen er betalt fullt ut.

7. Kredittsjekk

Når kjøperen aksepterer ett tilbud gjør vi oppmerksom på att vi kan foreta en kredittvurdering av kjøperen gjennom Dun & Braadstreet.

8. Tjenester (Monteringsarbeid)
Leverandøren skal igangsette monteringsarbeid til avtalt tid, så fremt Leverandøren får tilgang til monteringsstedet til avtalt tid eller i avtalte periode, og Forbrukeren har lagt til rette for at monteringsarbeidet kan igangsettes og gjennomføres uten risiko for at arbeidet kan bli forsinket.

9. Kjøperens forsinkelse
Forsinkelser som skyldes Forbrukerens forhold medfører tilsvarende utsettelse av avtalt levering eller Overtagelse.
Dersom monteringsarbeidet forsinkes som følge av at Forbrukeren ikke har sørget for rettidig adgang til monteringsstedet, eller ikke har lagt forholdene til rette for igangsetting og gjennomføring uten at arbeidet risikerer å bli forsinket, kan Leverandøren utsette arbeidet til nærmeste tidspunkt eller periode hvor Leverandøren har anledning til å gjennomføre arbeidet.
Ved vesentlig forsinkelse fra Forbrukerens side, og Forbrukeren etter avtalen først skal betale etter at Tjenesten av ferdig utført, kan Leverandøren fakturere Forbrukeren på det tidspunktet hvor arbeidet må antas å ha blitt ferdig gjennomført uten forsinkelsen.
Leverandøren kan i tillegg gjøre gjeldende de rettigheter og krav som tilkommer leverandøren etter forbrukerkjøpsloven og håndverkertjenesteloven.

10. Reklamasjon
Forbrukeren må gi melding ti Leverandøren om eventuelle mangler ved Leveransen innen rimelig tid.
Dersom slik melding (reklamasjon) ikke gis senest innen to måneder etter at Forbrukeren oppdaget mangelen eller burde ha oppdaget den, kan Forbrukeren ikke påberope mangelen og gjøre den gjeldende.
For øvrig gjelder de absolutte reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven § 27 og håndverkertjenesteloven. § 22.

11. Ansvar for skade på andre ting enn Leveransen
Leverandøren har intet ansvar for skade eller tap voldt av Leveransen på andre ting eller eiendom etter at levering har funnet sted, med mindre Leverandøren har utvist grov uaktsomhet.
Dersom utføring av oppdraget medfører skade på andre ting eller eiendom enn Leveransen, er Leverandøren ikke ansvarlig med mindre Leverandøren har utvist uaktsomhet.

12. Andre forhold
For forhold som helt eller delvis ikke er regulert i bestemmelsene foran, gjelder forbrukerkjøpsloven og håndverkertjenesteloven.

​Vi reserverer oss for skrivefeil.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alminnelige leveringsbetingelser i næringsforhold

1. Innledning
De alminnelige betingelsene nedenfor gjelder for leveranser fra RE på avtaletidspunktet, og omfatter elektrikerarbeid, levering av elektrisk utstyr og materiell samt installering av slikt utstyr. For kjøp som delvis er å anse som forbrukerkjøp etter forbrukerkjøpsloven § 1 eller håndverkertjenesteloven § 1, gjelder RE's alminnelige leveringsbetingelser i forbrukerforhold, som er tilgjengelig på nettsiden https://www.risneselektro.no/betingelser.

​2. Begreper
Leverandøren: Leverandør av tjenester og varer som nevnt i punkt 1.
Kjøper: Den som kjøper tjenester og/eller varer fra Leverandøren.
Partene: Leverandøren og Kjøper.
Tjenesten: Leverandørens utførelse av arbeid ved installering av elektrisk utstyr eller anlegg (montering).
Varer: Elektriske artikler eller materiell som selges fra Leverandøren.
Leveranse: Utføring av tjenester og levering av varer.

3. Avtaleforholdet
Avtaleforholdet består av Partenes avtale med eventuelle bilag, tilbud og ordrebekreftelse. Videre vil eventuelle endringsavtaler og protokoller fra møter og andre relevante dokumenter utgjøre en del av avtalen. RE's alminnelige leveringsbetingelser er en del av avtaleforholdet mellom Partene, og vil gjelde fullt ut med mindre avvik er skriftlig avtalt. Avtale anses inngått ved undertegning av avtale, Kjøpers aksept av tilbud, Leverandørens skriftlige ordrebekreftelse eller ved påbegynt levering.

4. Pris
Pris avtales særskilt mellom Partene for hvert salg eller oppdrag.
Dersom pris ikke er særskilt avtalt, vil Kjøper bli fakturert på grunnlag av gjeldende pris for tjenester og varer på leveringstidspunktet. Tjenester faktureres på grunnlag av medgått tid etter gjeldende satser. Eventuelle utlegg og godtgjørelser kommer i tillegg. Samtlige priser er eksklusiv merverdiavgift, med mindre det fremkommer skriftlig at merverdiavgift er inklusiv. Dersom det er avtalt særskilt pris, har Leverandøren rett til å endre den avtalte prisen ved dokumenterte endringer i toll og avgifter eller andre offentlige reguleringer samt endringer i priser fra underleverandør, herunder som følge av valutaendringer.

5. Betalingsbetingelser
Betalingsfristen er 15 dager med mindre annet er avtalt.
Ved forsinket betaling, belastes forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven.
Dersom oppgjør skal faktureres etter levering av varer og/eller tjenester, har Leverandøren rett til å kreve sikkerhet for oppgjøret. Eventuell reklamasjon for ikke vesentlige mangler fritar ikke Kjøperen for betalingsplikt. Kjøper kan heller ikke motregne med omtvistede motkrav knyttet til samme eller andre Leveranser.

​6. Salgspant
Leverandøren har salgspant i leverte varer inntil hele kjøpesummen er betalt fullt ut med de ufravikelige begrensninger som måtte følge av panteloven.

7. Levering av varer
Varer som skal sendes til Kjøper, anses levert når Leverandøren har sendt varen eller levert den til fraktfører. Varer som Kjøper skal hente hos Leverandøren, anses levert når Leverandøren har skilt ut og klargjort varen for henting. Varer som Leverandøren skal bringe til Kjøper, anses levert når varen er levert på Kjøpers angitte leveringsadresse. Det samme gjelder varer Leverandøren
skal montere. Når varen er levert i samsvar med over nevnte, har risikoen for varen gått over på Kjøper. Leverandøren er likevel ansvarlig for skader på varen som oppstår under Leverandørens avtalte montering / installering av varen,
og som skyldes Leverandørens uaktsomhet.

8. Tjenester (Monteringsarbeid)
Leverandøren skal igangsette monteringsarbeid til avtalt tid, så fremt Leverandøren får tilgang til monteringsstedet til avtalt tid eller i avtalte periode, og Kjøper har lagt til rette for at monteringsarbeidet kan igangsettes og gjennomføres uten at arbeidet forsinkes.

​9. Kjøperens forsinkelse
Forsinkelser som skyldes Kjøpers forhold medfører tilsvarende utsettelse av avtalt levering eller Overtakelse. Dersom monteringsarbeidet forsinkes som følge av at Kjøper ikke har sørget for rettidig adgang til monteringsstedet, eller ikke har lagt forholdene til rette for igangsetting og gjennomføring uten at arbeidet risikerer å bli forsinket, kan Leverandøren utsette arbeidet til nærmeste tidspunkt eller periode hvor Leverandøren har anledning til å
gjennomføre arbeidet. Ved vesentlig forsinkelse fra Kjøpers side, og Kjøper etter avtalen først skal betale etter at Tjenesten av ferdig utført, kan Leverandøren fakturere Kjøper på det tidspunktet hvor arbeidet må antas å ha blitt ferdig gjennomført uten forsinkelsen.

10. Leverandørens forsinkelse
Dersom levering fra Leverandøren blir vesentlig forsinket, kan Kjøper ved skriftlig meddelelse gi Leverandøren en rimelig frist for levering. Dersom Leverandøren ikke overholder en slik gitt frist, kan Kjøperen heve kjøpet. Leverandørens erstatningsansvar er begrenset på tilsvarende måte som for mangler, jf. punkt 14 siste og nest siste avsnitt.

11. Endringsarbeid
Inntil Overtakelse av utførte Tjenester (herunder med montert utstyr) har skjedd, kan Kjøperen kreve endringer i Leveransens avtalte omfang, konstruksjon og utførelse mot vederlag. Krav om slike endringer må fremsettes skriftlig, og beskrive hvilke endringer som kreves. Leverandøren skal gi Kjøperen skriftlig tilbakemelding om og hvordan endringen kan utføres og om hvilke konsekvenser endringen vil få for pris, leveringstid og eventuelt andre avtalte forhold. Leverandøren har rett og plikt til å foreta endringer i den avtalte Leveransen som endringer i lover, forskrifter og andre bestemmelser relevante for Leveransen måtte foranledige og kreve mot vederlag. Det samme gjelder endringer i fortolkningen av slike regler. Leverandøren skal snarest mulig gi Kjøperen slik informasjon som nevnt i første avsnitt siste punktum.

12. Overtakelse
Dersom det er avtalt at montert utstyr eller anlegg skal prøves før overtakelse, skal prøving skje med begge parter til stede. Det skal utarbeides en protokoll hvor eventuell overtakelse bekreftes av Kjøper. Kjøper har ikke rett til å ta utstyret eller anlegget i bruk før Overtagelse er bekreftet. Hvis Kjøper tar i bruk utstyret eller anlegget før Overtakelse, anses Overtakelse som bekreftet av Kjøper fra første dag bruken finner sted. I så fall, faller Leverandørens plikt til å gjennomføre prøving bort. Overtakelse kan finne sted selv om noe arbeid gjenstår, så fremt dette fremgår av protokollen fra prøving av anlegget. Dersom det ikke er avtalt prøving av anlegget før overtakelse, anses Overtakelse for skjedd når Leverandøren har ferdigstilt arbeidet / monteringen og gitt Kjøper melding om at utstyret eller anlegget kan tas i bruk. Når Overtakelse har funnet sted, er risikoen gått over på Kjøper.

13. Reklamasjon
Reklamasjon må fremsettes senest innen ti dager etter at feilen eller skaden ble oppdaget eller kunne ha vært oppdaget. Reklamasjonsretten gjelder i to år fra levering eller overtakelse har funnet sted, hvoretter ethvert ansvar for Leverandøren bortfaller, med mindre annet er avtalt i det enkelte avtaleforholdet.

14. Ansvar for mangler
Under forutsetning av at reklamasjonsfristen er overholdt,plikter Leverandøren å avhjelpe mangler ved Leveransensom forelå på tidspunktet for levering eller Overtakelse.Leverandøren har rett til å utbedre mangelen. DersomLeverandøren ikke utbedrer mangelen innen rimelig tid,kan Kjøperenved skriftlig meddelelse gi Leverandøren en rimelig frist for utbedring. Utbedres mangelen likevel ikke innen en slik gitt frist, kan Kjøperen la mangelen bli utbedret for Leverandørens regning, dog slik at Leverandørens ansvar er begrenset til det prisavslag Kjøperen kunne ha krevd fra Leverandøren. Dersom Leverandøren ikke utbedrer mangelen og Kjøper ikke lar mangelen bli utbedret i samsvar med avsnittet foran, kan Kjøper kreve prisavslag som skal tilsvare differansen mellom Leveransens verdi med og uten mangelen. Dersom utbedring av mangelen vil kreve demontering og innmontering som vil medføre inngrep i annet enn Leveransen, svarer Kjøperen for arbeidet og omkostningene ved slike inngrep. Dersom Leverandøren har gitt garanti for Leveransen i en avgrenset periode, omfatter likevel ikke Leverandørens ansvar mangler som skyldes unormal eller uriktig bruk, eller unormale miljøbetingelser. Videre omfatter ikke eventuelt garantiansvar normal slitasje, eller skade forårsaket av andre ting enn Leveransen. Kjøper kan ikke heve avtalen eller kreve erstatning med mindre Leverandøren har utvist grov uaktsomhet. Leverandøren har ikke ansvar for mangler utover det som følger foran. Dette gjelder ethvert tap mangelen måtte forårsake, blant annet driftstap, tapt fortjeneste og andre økonomiske konsekvenstap samt utlegg.

15. Ansvar for skade på andre ting
Leverandøren har intet ansvar for skade eller tap voldt av Leveransen på andre ting etter at levering eller Overtakelse har funnet sted, med mindre Leverandøren har utvist grov uaktsomhet. Under enhver omstendighet omfatter ansvaret ikke tapt fortjeneste eller andre konsekvenstap og indirekte tap.

16. Unntaksgrunner (Force Majeure)
Dersom det inntreffer en uforutsett situasjon som ligger utenfor partenes herredømme og kontroll og som gjør det umulig eller urimelig tyngende for vedkommende part å oppfylle avtalte forpliktelser, anses denne Avtale ikke som misligholdt så lenge situasjonen vedvarer. Som force majeure anses blant annet brann, naturkatastrofer, epidemier, knapphet på transportmidler og / eller drivstoff, krig, opprør, mangel på leveranser fra underleverandører mv. Den Part som blir hindret av force majeure, skal uten ugrunnet opphold varsle den andre parten om forholdet. Ved force majeure hos Kjøperen, skal Kjøperen erstatte de utgiftene Leverandøren pådras ved sikring og beskyttelse av Leveransen. Videre skal Kjøperen erstatte de utgiftene Leverandøren pådras ved utgifter til personell, underleveranser og utstyr som med kjøperens samtykke holdes i beredskap for gjenopptagelse av arbeidet med Leverasen.
Dersom en begivenhet som anses som force majeure vedvarer i mer enn seks måneder, kan begge Parter heve avtalen med umiddelbar virkning.

17. Konfidensialitet
Informasjon av konfidensiell karakter som en Part får om den andre Partens virksomhet, skal holdes strengt konfidensielt. Dette gjelder all informasjon av forretningsmessig, kommersiell, organisatorisk, juridisk og teknisk art. Konfidensialitetsplikten gjelder også etter at denne avtalen er gjennomført. Konfidensialitetsplikten gjelder ikke i den utstrekning slik informasjon er nødvendig for at Partene skal kunne oppfylle sine forpliktelser etter avtaleforholdet.

​18. Tvister
Tvister som Partene ikke lykkes å løse i minnelighet, kan hver av Partene bringe inn for de alminnelige domstoler i samsvar med tvistemålslovens alminnelige
vernetingsregler.

Vi reserverer oss for skrivefeil.